News Update :
Home » » Putar Belit kenyataan

Putar Belit kenyataan

Penulis : Datu pitung on Aug 20, 2009 | 1:43 AM


tanggungjawab media adalah untuk memberi informasi yang telus kepada rakyat secara pantas dan tepat, tapi malangnya beberapa hari yang lalu kebanyakan informasi di putar belitkan agar sesuatu pihak di pandang negatif dan di pandang serong oleh rakyat dan masyarakat setempat.

kenyatan ahli parlimen jelutong, jeff ooi mendakwah kenyataan dia di putar belitkan oleh media utusan malaysia yang mendakwah dia memberi keterangan untuk menghina islam secara terang terangan. akibat nya jeff ooi memfail saman keatas media utusan malaysia bagi mempertahankan kenyataannya yang tidak menghina islam dan sebagai memelihara nama baik parti itu (DAP).

begitu juga apa yang belaku dengan TOK GURU NIK AZIZ NIK MAT yang di laporankan oleh media yang beliau membenarkan penghinaan islam kepada ahli parlimen jelutong itu secara terbuka. malah, semasa ucapan Tun DR MAHATHIR, ketika sidang akhbar selepas Konvokesyen Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU) telah memberi kejutan kepada saya bila mendengar kenyataan TUN kepada Tok guru yang BOLEH menentukan siapa masuk syurga dan neraka (Pas masuk SYURGA, Umno masuk NERAKA).

ini sebenarnya tidak logik untuk di bicarakan atau di war warkan kepada rakyat kerna ini perkara tidak logical bagi seseorang yang beragama islam, menentukan syurga atau neraka kepada seseorang itu hanya Allah SWT sahaja yang menetukan bukan nik aziz atau pun siapa2.

ini hanyalah sandiwara politik dan satu strategi untuk menjatuhkan martabat seseorang yang melibatkan diri dalam dunia politik di negara ini. jika seseorang itu profesional dalam berpolitik tidak lah ia harus melakukan kenyataan yang mengelirukan dan menjatuhkan maruah seseorang malah harus melihat kepada seseorang melalui pro dan kontra nya dan bukan memberi kenyataan yang tidak masuk akal kepada rakyat kerana rakyat sekarang ini telah pandai membezakan yang betul dan yang tidak.

Dalam penulisan saya yang lalu, menyatakan sekali lagi media yang pro kerajaan memutar belitkan kenyataan tok guru nik aziz yang menyatakan tuan guru nik aziz menyebut soal perpaduan antara parti kepada PM DS Najib Tun Razak. sehinggkan mursyidul am pas itu mencabar media pro UMNO untuk membuktikan secara rakamam video mahu pun audio.

ini membuktikan media masa kini yang pro UMNO bias terhadap kenyatan parti pembankang yang memutar belitkan kenyataan yang di buat, justeru itu juga rakyat harus pandai memcari informasi yang betul dan meneliti kenyataan yang di buat oleh media.



(di tulis oleh Datu Pitung berdasarkan sumber yang boleh di percayai)
Share this article :

+ comments + 5 comments

August 20, 2009 at 6:44 AM

Thanks kerana jemputan,
Saperti yang saya pernah nyatakan dehulu, memang tidak dapat di nafikan bahawa akhir-akhir ini kebanyakan kenyataan dalam media masa seakan-akan di putar belitkan.

Kalau tidak, tak kan mereka-mereka yang di sasar itu berani memfail saman kalau ia nya hanya menyusahkan kan diri sendiri.
So , dari segi logik nya, hal-hal saperti memutar belit ini memang berlaku.

Dalam perspektif politik , kadang-kadang strategi memutar belit fakta dalam media ini berkesan. Namun kini situasi sudah mulai berubah. Pemerhati-pemerhati politik muda dari golongan intellectual saperti sdra telah mulai berkembang.

Majoriti golongan muda ini berpandangan saperti sdra. Tidak semudah itu di pengaruh oleh cerita-cerita liar, tanpa cukup bukti yang konkrit.

So, tidak kira lah siapa yang suka memutar belit cerita, namun akhir nya, anak-anak muda atau pengundi muda saperti sdra juga yang akan jadi penentu ala-tuju kerajaan kita dimasa akan datang.

Saya difahamkan, kadar penggundi muda akhir-akhir ini melonjak bilangan nya.
So, untuk maju kehadapan teruskan lagi menulis benda-benda yang benar yang berpandukan pada berita-berita atau theori-theori yang logik lagi rasional sapertimana yang sdra tengah lakukan kini.

Salam semuga suksess

August 20, 2009 at 8:48 AM

salam sdr solymone

thanks kerna sudi menerima jemputan sy..generasi muda skrg sgt aktif mengikuti perkembangan semasa mahu pun politik, tidak hairan lah suatu hari nanti golongan ini mewarisi garisan kepimpinan negara..

terimah kasih sgt2 kepada sdr juga kerna memberi galakan dan dorongan kepada sy untuk menulis dan mengenal pasti permasalahn yang sebenar.

akhir sekali selamat menyambut ramadhan al mubarak.

August 20, 2009 at 8:52 AM

salam sdr sabahkita

terimah kasih atas kunjungan sdr dan saya ucapankan juga selamat menyambut ramadhan al mubarak moga segala ibadah di terimah oleh Allah SWT. insha Allah.

August 21, 2009 at 12:03 AM

salam dtu pitung..

penulisan yang adil dan kritis..banyak perkara yang dipolitikkan dalam dunia di malaysia ni, termasuk media massa..teruskan sdr semoga sukses

August 21, 2009 at 12:38 AM

salam sdr depu depu..

terimah kasih atas komen dan kunjungna sdr itu..

sy ucapkan juga selamat berpuasa semoga segala ibadah sdr sekuarga di terimah oleh Allah swt dan di berikan kesihatn tubuh badan yg sihat..amin

Post a Comment
 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. DATU PITUNG . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger