News Update :
Home » » KELAPA MAWAR : KEJUTAN UNTUK PM NAJIB

KELAPA MAWAR : KEJUTAN UNTUK PM NAJIB

Penulis : Datu pitung on Nov 7, 2010 | 6:04 PM


ketika melayari laman blog kota belud, saya tertarik dengan satu artikel penulisan dalam salah satu laman blog yang ada di kota belud. menunjukkan juga bahawa daerah kota belud telah lama di pimpin oleh kerajaan umno-BN tapi soal bantuan kerajaan kepada penduduk kota belud khususnya dan amnya di sabah belum sampai ke akar umbi. dengan ada laman-laman blog seperti ini, ada kebarangkalian isu ini boleh di tangani dengan cepat dan baik.

Kota Belud adalah merupakan daerah pejuang yang paling menonjol di sabah. Pertama kerana daerah ini banyak melahirkan pemimpin bertaraf nasional, juga kerana daerah ini begitu 'pantas' dalam soal-soal kepolitikan. Allahyarham Tun Mustapha dikatakan 'menghabiskan' 1/3 daripada hayat politik dan perjuangannya di daerah ini. selain itu Kota Belud juga pernah menduduki kerusi TYT dan juga Ketua Menteri. Kota Belud mempunyai 3 DUN iaitu DUN USUKAN, DUN TEMPASUK dan DUN KADAMAIAN yang kesemuanya berada dalam Parlimen Kota Belud yang sekarang disandang oleh Datuk Rahman Dahlan, seorang pemimpin muda, mantan Setiausaha BN dan sekarang menjadi setiausaha BN Sabah.

Antara 3 DUN yang disebutkan itu, rasanya DUN USUKAN mempunyai profile politik yang lebih tinggi berbanding yang lain. Pertama kerana TUN MUSTAPHA pernah menjadi wakil rakyat di kawasan ini, TAN SRI PANDIKAR yang juga YDP DEWAN RAKYAT juga pernah menjadi wakil rakyat di Usukan, dan Datuk Salleh Tun Said yang juga Mantan Ketua Menteri dan sekarang penasihat Sains kepada Ketua Menteri Sabah juga pernah menjadikan USUKAN sebagai kawasan penerus hayat politiknya. Selain itu, UMNO SABAH juga dilahirkan di DUN ini. Sebagai rekod DUN USUKAN sekarang diwakili oleh Datuk Japlin AKim setelah diberikan laluan oleh Datuk Salleh Tun said.

Jika di Batu Sapi pada PRK yang baru berakhir beberapa hari lalu telah "memeranjatkan" ramai pemimpin BN dan Pembangkang dari semenanjung tetang kedaifan dan kemelaratan hidup bumiputera yang mendiami kawasan pinggir bandar sandakan itu, meskipun sudah lama menjadi kubu kuat PBS dan BN, saya menjangkakan jika USUKAN dikosongkan oleh Datuk Japlin Akim yang menghadapi skandal politik wang itu dan PRK diadakan dalam waktu terdekat sebelum PRU 13, satu kejutan yang maha besar akan berlaku. Kejutan itu bukan kerana berkemungkinan BN dan UMNO akan mengalami kekalahan di kawasan DUN majoriti kaum Bajau dan Iranun yang juga Bumiputera Islam tetapi "kejutan'nya ialah tidak tergambar di hati nurani PM Datuk seri najib, kawasan DUN USUKAN yang banyak mencatat kemenangan moral dan politik buat BN itu 'jauh' tersisih dari segi keperluan frasarana dan infrastuktur asas seperti bekalan air bersih dan jalan raya berturap. Itu belum lagi kita menceritakan kehidupan para petani dan nelayan yang tidak terbela. Kawasan penamanan padi di sekitar kg Timbang Dayang, Liang dan juga Pantai emas yang berada dalam DUN ini begitu 'mengharukan'. Sistem perparitan dan saliran untuk penanaman padi begitu daif dan ada petani yang masih bergantung dengan rahmat air hujan.

Sekolah Menengah Usukan yang terdapat di kawasan ini bukan sahaja menghadapi masalah bekalan air bersih tetapi juga beberapa jalan raya perkampungan yang menghala kepada sekolah ini nyata belum berturap. Selain itu, kawasan ini juga diluar liputan syarikat telekomunikasi seperti Celcom, membayangkan seolah-olah sekolah Menengah ini berada di kawasan yang jauh dari Pekan kota Belud, walhal hanya memakan masa lebih kurang 1o minit dari pekan Kota Belud.
Kejutan besar buat Najib kerana kawasan usukan ini pernah melahirkan banyak tokoh politik yang saban waktu mempamerkan 'kehebatan' mereka berpolitik sehingga keperluan asas rakyat tergendala dan terabai. Alangkah terkejutnya najib jika PRK kedua di sabah ini diadakan di USUKAN. Namun kejutan itu akan terubat dengan sokongan rakyat yang diberikan kepada BN dan UMNO seperti juga sokongan di Batu Sapi. walaupun ramai yang meramalkan Usukan akan menyaksikan PRk..tetapi mungkin tidak akan menjadi kenyataan. Namun sebagai rekod alangkah baiknya jika Najib 'turun' di USUKAN pada PRU 13 akan datang untuk melihat sendiri "kejutan' besar itu. Mungkin pada waktu itu nanti Najib akan mengetahui bahawa apakah ada kebenaran kepada ucapan seorang mantan pemimpin di kawasan ini yang mahu supaya orang melayu dan bumiputera tidak terus segan dan malu memperjuangkan nasib mereka pada Perhimpunan UMNO baru-baru ini.


Share this article :
 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. DATU PITUNG . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger