News Update :
Home » » KELASAN PENYOKONG PARTI POLITIK KOTA BELUD

KELASAN PENYOKONG PARTI POLITIK KOTA BELUD

Penulis : Datu pitung on Apr 20, 2013 | 1:42 AM


apa yg saya dapat simpulkan tentang pengelasan penyokong kota belud semasa penamaan calon sebentar tadi selaku PEMERHATI BEBAS adalah :

1) penyokong TEGAR
saya mendapati kumpulan ini mempunyai prinsip utuh utk tidak berganjak walau apa pun terjadi, walau siapa calon mereka yg di turunkan dalam parti. biasanya penyokong ini telah lama di sara dan perlihara oleh pemimpin tertentu. mereka mengundi bukan atas pertimbangan realiti senario kini tapi atas jasa dan budi individi tertentu. penyokong ini lebih ramai pada golongan lama yakni veteran dan dilihat berlaku pada parti BN walau ada segilintir pada PR. kumpulan ini tidak mendambakan habuan tapi kemenangan yg hendak di kecapi.

2) penyokong berMUSIM
saya dapati penyokong ini hanya akan memberi sokongan bila calon mereka di turunkan. bukan itu saja, ada antara mereka menyokong atas dasar populariti calon dan parti. jika mendapat sokongan ramai, maka mereka pun menyibukkan diri menyokong yg lebih cerah masa depannya. katanya, sy akan undi si pulan kerna byk jasa budinya. biasanya penyokong jenis ini sangat mengharapkan "croni system" di jalankan selepas mencapai kemenangan. apa yg di lihat, penyokong jenis ini lebih berpihak pada BN kerna mengharap masa depan yg lebih cerah.

3)penyokong TANPA PRINSIP
kumpulan ini bahaya kerna bila-bila masa akan bertukar angin mengundi individu tertentu bila mana mendapat habuan yg di impikan. selalunya penyokong ini hanya mengharapkan " in return" bila jika mengisthiarkan diri menyokong pemimpin itu atau ini. golongan ini bukan saja berlaku pada BN, tapi juga kerapkali berlaku pada PR.

4) penyokong ATAS PAGAR
ini antara kumpulan penyokong yg paling di takuti oleh para pemimpin. menarik perhatian mereka adalah sangat sukar dan berstraregi. walaupun golongan ini secara "fizikali" menyuarakan sokongan belum tentu secara " mentality" mereka menetapkan sokongan. biasanya mereka di beri janji dan imbuhan tetapi yg melunaskan sokongan adalah kertas undi yg di masukan di peti undi. golongan ini menjadi kegilaan semua parti dan pemimpin kota belud bagaimana menggamit kumpulan ini utk meraih sokongan. kumpulan penyokong ini di anggotai oleh golongan2 intelek, akademik dan anak-anak muda yang impikan perubahan dan keadilan dlm sistem pentadbiran kuasa.

5) penyokong KELUARGA
ini adalah penyokong di kalangan kekeluargaan, sahabat, rakan perjuangan dan ahli-ahli parti yg setia menjunjung perjuangan. berlaku pada semua parti tidak kira muda atau tua. mereka sama-sama menyokong tanpa jemu.

# rumusan ini adalah pandangan hujah bila meilhat golongan penyokongan yang datang ketika penamaan calon yg berlangsung sebentar tadi di daerah ini. dan bukan lah prinsip yg hakiki, sesiapa saja boleh memberi pandangan dalam konteks ini DEMI MENGENAL DIRI DALAM SKOP PEMILIHAN TEPAT INDIVIDU YANG DI PILIH MENJADI PEMIMPIN. PANDUAN UNTUK MEMLIMIH PEMIMPIN SUDAH DI GARISKAN TINGGAL KITA MELUNASKAN. di mana saya antara pengelasan diatas. sudah tentu saya tidak memihak kepada mana-mana parti politik. saya akan menyokong aspirasi yg memberi impak positif pada golongan masyarakat kota belud khususnya dan am kepada negara pada masa akan datang. bukan itu saja, sy juga melihat kreadibiliti pemimpin yg di pilih. justeru sy mengundi bukan atas TEGAR, MUSIM, PRINSIP, ATAS PAGAR ATAU KELUARGA TAPI SAYA MENGUNDI ATAS DASAR ILMU DAN KEPAKARAN DEMI GENERASI AKAN DATANG. terima kasih.
Share this article :
 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. DATU PITUNG . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger